söndag, augusti 03, 2014

Vinnas premiär Ökl WT

Idag åkte jag och Anna upp till Sundsvall för att vara med på FRK (Flatcoated Retrieverklubben) Mittsvenskas sektionsmästerskap. Både jag och Anna premiärstartade i Ökl. Mitt mål med dagen var att se hur mycket Vinna påverkades av skotten från de andra stationerna. Vid Vinnas första WT förra året var hon väldigt påverkad men nu hade det släppt helt och hållet. Visst tittade hon till ibland men stördes inte på stationerna och visade inget obehag eller stress. Härligt! Det var mitt mål med dagen så då var jag nöjd!

Resultatmässigt då? Jo så här gick det!

Ruta 3.Vi var första hund på stationen som var transport och sedan skott och dirigering ca 40-50m. Skytten riktade inte bössan mot dirigeringsplatsen så när jag skickade henne på dirigeringen så vek hon av något i riktning mot där skottet gått. Blåste stopp! Hon stannade direkt och jag gav ett UT kommando som hon tog fint och hämtade in dummiesen. 19p

Rutan 1. var en dubbelmarkering där markeringarna hamnade ganska nära varandra. Vinna tog den först kastade först och tog sedan vägen förbi den andra så jag blåste inkallning för säkerhetsskull. Hon fick inte någon vittring på den andra så hon kom fint in med markeringen. På nästa skick fick hon söka en del men löste det hela själv så det blev 12p

Ruta 2. Transport och sedan markering nedför en slänt med ganska mycket blåbärsris. Spikade markeringen men stannade upp vid kastaren som hade en back med dummiesar brevid sig. Fick blåsa inkallning å då kom hon.  Sedan en dirigering på andra sidan kastaren. Nu vek hon av till lådan. Jag blåste stopp och dirigerade höger men hon kollade av lådan innan hon tog mitt kommando men sen gick det fint 15p

Ruta 5. Dubbelmarkering i skog. Vinna spikade båda 20p

Ruta 4. Vatten. Man stod ca 10 meter från kanten. Skott avlossades och en kastare på andra sidan vattnet kastade en dummie bort från vattnet, ca 20m upp på land. Avståndet över vattnet var ca 40m + 20m på land på andra sidan + de 10m man stod från vattnet. Markerade fint, stannade till vid vattnet men gick i själv, simmade över och klev upp på andra sidan men letade alldeles för grunt och gick tillbaka ner i vattnet och letade. Fick upp henne på land men fick inte ut henne så det blev 0p

Det var bara Anna och Lizzie av Ökl-hundarna som fick poäng på denna stationen som var svårare än den såg ut. Hade jag inte fått en nolla här så hade det säkert blivit kvalificerande resultat men jag är ändå nöjd med dagen. Vi slutade på 66p och en andraplats eftersom alla andra också nollade denna stationen. Anna som fick poäng på denna stationen såväl som alla andra vann med fina 82p och blev därmed sektionsmästare.

När jag kom tillbaka hem gick jag en sväng med Vinna och Humla och sedan kastade vi ut vår vardagsrumsmatta och spolade av den med högtrycksslangen få se hur den mår efter det. Den luktade verkligen hund så det var skönt att lägga in en ny och fräsch matta. Dammsög också huset men så la jag mig då jag fått ont i skallen.

Henke fixade Risotto med pilgrimsmusslor till middag och efter maten gick äntligen huvudvärken över.

Hade tyvärr ingen kamera med mig så inga bilder denna gången….

Inga kommentarer: