lördag, oktober 19, 2019

Spöregn och höstfix

Började dagen med att “renbädda” åt hundarna i bilen. Nya dynor och nytvättad fäll så nu känns det fräscht igen. Dammsög också bagaget lite snabbt för det blir verkligen mycket sand efter hundarna särskilt med tanke på att man bor efter grusväg och det på höst varit blött vilket gör att hundarna blir rätt skitiga.

Åkte till veterinären och betalade gårdagens besök som försäkringsbolaget inte ersätter eftersom det räknas som ett medfödd “fel” så nu hoppas vi att Johannas dolda fel försäkring ersätter de kostnader som detta har förorsakat.

Vi tog också en sväng ut till Medskog och gick där och fördrev lite tid. Det verkar som att många gjorde det när vädret var så tråkigt. På vägen hem handlade vi lite födelsedagsmat till Henkes födelsedagsmiddag som vi ska äta ikväll.

Väl hemma tog jag med tjejerna till skogen medan Henke dammsög husvagnen så att det är helt färdigstädad inför vintern. Körde markering och dirigering med Vinna vilket funkade kanon. Kastade dubbelmarkering som hon spikade. När hon hämtade dem så passade jag på att smyga iväg dirigeringsapporter som hon fick ta in senare. Kanonbra men inte så långa så det var i lättaste laget för Vinna.

Sedan fick Esset köra motsvarande men lite lättare övning. Vi gick ut och la en dirigering tillsammans vilket är bra för att träna “fotgående” och sedan gick vi en bit i motsatt riktning. Jag satte Esset och gick sedan ut och kastade en enkelmarkering. Gick tillbaka och berömde Esset och sedan vände vi upp mot dirigering. Skickade henne och hon hämtade snabbt och fint och lämnade i hand. Vände sedan upp och skickade på markeringen. Här markerade hon för kort men löste det ändå själv. Vi gjorde sedan om samma övning en gång till med samma fina resultat men lite slarvigare grepp.

La sedan ut ett sök med åtta dummiesar till Vinna. Hon fick plocka in tre och sedan tänkte jag att Esset skulle få ta en. Hon sprang ut och sökte och jag tror att hon hittade en dummy som hon plockade upp men nog släppte men jag är inte helt säkert. Hon satte sedan av full fart till fågelbordet vid Härbret och nosade där istället. Inte kom hon när jag visslade eller ropade heller så det var bara att gå och koppla henne och gå tillbaka till sökområdet. När jag skickade henne på nytt var hon lite låg och frågande. Stannade upp och tittade på mig och plötsligt drog hon som en avlöning mot härbret men fortsatte stigen förbi. Såg att hon kom ut på vår byväg och sprang efter vägen hemåt. Bara att gå hem och jodå, hon var inne på gården.

Tillbaka till söket men nu tyckte jag inte att det var någon vits att skicka henne igen. Istället fick Vinna ta in några till. Då ryckte hon för första gången iväg i kopplet som hon satt fast i vilket resulterade i en skrik men jag tror inte hon gjorde illa sig. Jag bestämde mig för att avsluta det hela och tillsammans med hundarna gå ut i söket och hämta in de sista. Tänkte att tjejerna kunde få springa löst men då drog såklart Esset igen. Jag och Vinna letade rätt på de sista dummiesarna och gick sedan hem och då stod hon åter igen på gården och var skamsen när jag kom trots att jag på intet sett var sur eller visade något mot henne. Första gången jag sett henne orolig… Jag undrar om det kan vara så att hon är lite påverkad av hormoner och att det första löpet snart är på G???

Tog med hundarna tillbaka till skogen bara för att avdramatisera platsen. Kastade ut godisar på ett område. Esset åt men med svansen mellan benen. När jag sedan släppte in Vinna i samma område och hon glatt viftandes på svansen smaskade i sig så släppte det även för Esset så snart stod de bägge två och viftade på svansen och käkade godis.

Då gick vi ner till båten som stod under vatten. Öste ur den så att den flöt igen och under tiden bytte Henke till vinterdäck på min bil. Jag tvättade sommardäcken och spolade av bilarna lite och sedan tog vi fyrhjulingen ner till sjön igen och tog upp båten och tvättade den så nu är även den vinterförvarad.

Avslutade vår utevistelse och gick istället in och tog en kopp glögg och lite pepparkakor och ädelost för efter all vattenhantering i det ganska fuktiga vädret så var vi allt lite frusna.

Till Henkes födelsedagsmiddag blev det
- Chili och vitlöksmarinerade tigerräkor med avokadokräm
- Plankstek

- Friterad camembert med hjortronsylt

Inga kommentarer: