lördag, oktober 01, 2022

Tollingjaktprov på Gotland dag 1

Så var det dags... Årets sista tollingjaktprovshelg å i helgen hoppas jag verkligen på lite stolpe in.

Lars och Anne som vi bodde hos steg upp redan klockan 05:00 för att fixa smörgåsar och kaffe till alla deltagarna innan de åkte ut för att organisera upp provplatsen och ha genomgång med domare och funktionärer. Vi som skulle delta steg upp klockan 06:30. Käkade frukost, rastade hundarna och åkte sedan till provplatsen så att vi var där 08:30 trots lite felkörning då GPS:en inte fungerade av någon anledning.

Genomgång av prov och sedan fotade jag och tittade på de första 4 hundarna innan jag förberedde Esset som hade startnummer 5.

Esset gjorde en fin ansmygning och tolling. 



 Markerade fint på det första viltet som kastades från en liten ö en bit ut i vattnet. Hämtade fint och lämnade in hand. På markering två tog hon några steg fram men jag skickade henne och hon hämtade även denna fint.









Efter detta väntade en kort transport bort till söket som låg runt en liten grund vik men hög gräsväxtlighet och sly runt. Söket svepte hon in snabbt och sen väntade en landmarkering som hon hämtade fint men tappade några meter framför mig. Fågeln togs upp och levererades i hand.









En nervös väntan blev det tills prisutdelningen eftersom Ökl och Elitklass först skulle genomföras. Skulle det bli stolpe ut även denna gången eller skulle vi äntligen få vårt excellent?

Jag blev skytt på ökl/elit så då fick jag se de provet på nära håll vilket var skoj. Essets syster Ipa startade i elitklass och Håkan förde henne så fint och hon löste provets alla uppgifter på ett bra sätt vilket belönades med ett Excellent det förstod man direkt efter kritiken.

När provet var slut blev det prisutdelning och visst räckte det till ett Excellent denna gången. Vi provet blev det Esset och Ipa som fick excellent. Delad glädje = dubbel glädje!





Frågade direkt om jag kunde få flytta upp till Ökl i morgon och det gick bra. Ska bli så kul!

Bilder från provet i övrigt ligger i album på facebook.

När allt var ihop packat och hundarna rastade åkte vi in till Visby för en promenad. Lite sightseeing måste man ju hinna med men jag känner absolut att jag måste åka hit igen nästa år eller nått för jag kommer inte att hinna se mycket av denna ö under helgen. Det blir långa dagar på "ödsliga" platser.

På vägen hem till Lars och Anne stannade vi till på en thairestaurang för att köpa med oss mat. De var lite kaos på restaurangen så det stoppet blev en timma. Till Lars och Anne kom vi därför inte förrän vid 20-tiden då det var mörkt. Blev en jättegod middag med thaibuffé då vi köpte flera rätter och delade på. Såklart delade vi också på en flaska bubbel då alla hundarna gjort fina arbeten och Esset fått ett Excellent och Lovis fått ett Very Good.

Trötta och med vetskapen att morgondagen blir ännu tidigare gjorde att vi kröp i säng redan vid 22-tiden.

Inga kommentarer: