söndag, mars 04, 2012

Apporteringskurs dag 2

Så var det dags för dag 2 på på denna helgkurs. Vinna var helt utvilad sedan igår och skötte sig långt över förväntan. Hon var samlad och lugn, fokuserad och jätteduktigt och kunde långt mycket mera än jag visste. En helgkurs, då går man snabbt fram och gjorde övningar som hon aldrig gjort och definitivt inte kan men ändå genomförde hon dem kanonfint. Inte en enda gång under helgen har hon gett ifrån sig pip och hon orkade hålla ihop hela dan. Helt otroligt för en valp på 6 månader som aldrig tränat apportering och som aldrig varit på en plats tillsammans med en massa andra hundar. Mycket imponerad är jag!!!

Vad gjorde vi då idag?

- Inkallningsgrunder och inkallning i korridor mellan hundar
- Fotgående slalom rund hundar på led
- Hundarna fick en markering, lämnade sedan hunden och kallade in till ett annat håll för att sedan skicka hunden på den kastade markeringen från den plats dit man kallat in den.
- Ren markering
- Träffa på vilt
- Sök

Vinna har inte gjort något annat än att träna fotgående och inkallning tidigare men hon klarade alla övningarna väldigt bra. Mest imponerad är jag över hennes vilja att komma med dummiesarna till mig samt att hon gick ut tre gånger på sök, ett moment som hon aldrig provat. Hon grep bra, hade bra grepp in och avlämnade alldeles utmärkt trots att klockan var 15 och vi hade hållit på sedan kl 9. Vilken hund! Men det faktum att hon orkade såå länge tyder på att det finns mycket energi så det gäller verkligen att skynda långsamt med denna dam. Här kommer lite bilder....
Humla fick vara med som passivhund hela dan och skötte sig riktigt fint.
Kursens yngsta deltagare, 5 månaders labrador


Vinna tränar sitta vid sidan. Vi har mest tränat att hon sitter framför mig så nu måste vi träna in vid sidan...

Nä inte framför, vid sidan var det!
Linförighet
Kan man ha mycket bättre kontakt?

Dunder 11 månader
 

Vilthanteringen var som tidigare. Hon kastar sig över allt vilt utan tvekan, greppar det men slänger sedan en hel del med det så jag kommer att låta henna träffa på vilt i olika situationer framöver men kommer inte att göra några regelrätta apporteringar med vilt. Jag var helt slut när jag lämnade Friggesund klockan 15:30 men både Humla (som suttit med hela dan) och Vinna verkar har orken fint i behåll...

På hemvägen såg vi några Rådjur nere på täkten i Idenor så jag var ju bara tvungen att ta en bild:

Inga kommentarer: