söndag, maj 08, 2022

Provuppläggsträning hos Henry

 Uppstigning klockan 7 och sedan avresa till Edsänge vid 08:45. Jag och Zenitha skulle träna för Henry för fjärde gången..

Dagens upplägg skulle vara lite provlikt och vi skulle köra hundarna två och två. Jag hamnade i den sista gruppen så det blev mycket passivitet och skott då två par först skulle gå. Esset blev lite rastlös och halvvägs in i andra paret gick vi iväg en promenad. 

Upplägget var att det hade lagts ut ett sök på andra sidan ett vattenfyllt dike. Totalt 12 dummiesar låg i området. Utöver detta fanns det ett närsöksområde med nedgrävda smådummiesar samt två målområden som hundarna inte sett i förväg. Som vanligt mycket skott med apportkastaren då det sköts markeringar. När en hund var i söket sköts markeringar för den andra hunden som också fick skicka på dirigeringar under tiden. Detta gjorde att hunden skulle klara av att fortsätta söka och inte påverkas av det som hände för den andra hunden.




Esset var såå duktig. Plockade in alla 6 på söket utan att påverkas av det som hände runt omkring samt löste både markerings- och dirigeringsuppgifterna på fint sätt.

Träningen avslutades med vattenmarkering då vi skickade hundarna ca 10-15 meter från vattnet. Även detta gick finfint för Esset. 

På vägen tillbaka till bilen såg vi en häftig sten på täkten.



Kom hem till Hudik igen vid 01:30-tiden. Då tog jag med tjejerna till myren vid sjön där Vinna och Esset fick varsitt sök på blötmyr och i vattenkanten. Gick sedan rundan efter bäcken innan jag gick hem och fortsatte kratta gräsmattan medan Henke skruvade stolpen till räcket.

En kort lunchpaus och sedan fortsatt arbete fram till 19-tiden även idag. Nu är hela gården färdigkrattad, stolpen och reglarna för altanen är på plats så nu kan vi börja skruva trall till veckan. Hoppas att få den på plats till nästa helg.

När jag kom in gjorde jag klart inför vägföreningens årsmöte och sedan blev det middag, telefon och tv. Höll mig vaken fram till midnatt då jag däckade i sängen direkt jag la mig.

Inga kommentarer: