söndag, december 02, 2007

1:a advent, Tollaren, AD-resultat och älg

Idag är det första advent men tyvärr har det senaste dygnets spöregn tinat bort det mesta av den mysiga fina snö som kom tidigare i veckan. TRIST!!!

I fredags kom årets sista tidning av Tollaren. Hade hört nått rykte om en bild på mig så jag var mäkta nyfiken. Det visade sig att tidningen innehöll 3 bilder på mig från både tollingjaktprovet i Södertälje och Gustafs. Bilden från Södertälje vet jag nu är tagen av Susanna Holmberg, tack snälla för att jag får publicera den!

Foto: Susanne Holmberg

Sedan kom resultatet på Bozz omröntgen av armbågarna som gjordes för 2,5 månader denna vecka. Han röngades i samband med att han var inne och blev undersökt eftersom han fick
anaplasmos nu i höstas (hette tidigare Ehrlichios vilket är en fästingburen sjukdom). Veterinärkliniken hade fel på sin skrivare så det skulle ta några vecko innan bilnderna skull ekunna skickas, det tog altså drygt 2 månader!!! Hur som helst så omröntgades Bozz för att om möjligt kunna konstatera om pålagringen kunde bero på den skada han fick i skogen som valp. Vi har länge hållit tummarna för att resultatet skulle visa att pålagringen inte blivit värre samtidigt som jag inte ska sticka under stolen med att jag hoppades att även Bozz skulle kunna friröntgas. Resultatet blev 1 (LBP) precis som tidigare. Kasström som läste bilderna första gången hade uppmanat Gunilla att röntga om och det var även han som läste bilderna denna gång. Han hade tidigare sagt att en "medfödd" pålagring var aktiv längre vilket betydde att pålagringen då skulle kuna se lite annorlunda ut efter ett år medan en skada normalt inte förändrades på samma sätt. Han hade nu skrivit en kommentar i resultatet att det inte var någon som helst förädring vilket då skulle innebära att pålagringen mest troligt beror på olyckan som han råkade ut för.

Annars så var det en lite halvseg start på dagen. Kom inte ut med hundarna förrän vid 11:30 och efter att de fått en liten rastningspromenad blev det frukost för egen del samt en dusch. Henke och Lasse åkte ner och byggde upp en täckställning över båten så nu är den en gång för alla nattad för vintern. Själv gick jag upp i skogen med hundarna. Vi hade gått större delen av promenaden när jag viker av från hygget in i tät skog. Ca 40 meter ifrån mig knakar det till ordentligt och samtidigt ser jag Neo komma luffsande. Då ser jag stora kroppar ett 20-tal meter bakom Neo. Neo luffsar mot mig och älgarna springer i 90 graders vinkel från Neo. Vilken tur att Neo precis vänt när älgarna kom annars hade ju han mött på dem några sekunder senare. Jag visar med armarna att jag vill att han ska komma och det gör han så båda vovvarna får såklart godis. Nyfiken som man är är jag ju bara tvungen att gå ut ur den täta skogen i hopp om att få se älgarna bättre. Spanar ut över hygget som de rimligen borde kommit ut på men jag inte se dem. Precis innan det försvinner in i skogen på andra sidan hygget ser jag dock tre kroppar försvinna i snabb takt. Älgarna var nu ca 200 meter bort och tyvärr såg jag inte huvudena på dem så jag vet inte riktig vad det var, en gissning är ko med 2 fjolårskalvar för det var inte någon större storleksskillnade på dem som jag kunde bedömma det. Alltid lika spännande när man kommer i kontakt med vilt och alltid lika imponerad att hundarna inte drar efter dem!!!

När jag kom hem åkte jag ner en snabbis på stan för att byta den skjorta som jag köpte igår och som saknade en knapp. Gick såklart också en sväng på skyltsöndag men gjorde inga inköp i år. Väl hemma igen tog jag på den nya skjortan som även denna saknade en knapp, blir till att gå tillbaka med den också!!! Hade den i alla fall när vi åkte på adventsfika till Martin och Linda.

Massor med gott fika och glögg såklart. Satt och snackade fram till klockan 19:30 då åkte vi på Solé Mio och åt pizza innan vi åkte hem igen. Blev sååå trött när vi kom hem så jag visste inte hur jag skull orka gå ut med vovvarna. Blev en kortare promenad än vanligt men vi kom i alla fall ut. La mig sedan i soffan framför tvn och somnade på stört

Inga kommentarer: