onsdag, december 21, 2011

Vackert väder och oljekatastrof

En oljekatastrof har inträffat i hälsingland, närmare bestämt i Söderhamn ca 5 mil söder om Hudiksvall. Arizona Chemicals stora cistern har sprungit läck och man pratar om att 2000m3 olja har läkt i havet. Verkligen inte roligt och på fredag ska vinden vända och då kanske oljan sprids mot Hudiksvall. Hur som helst så är det inget som drabbat oss ännu men vi följer uppmärksamt vad som händer och folk från både miljökontoret och räddningstjänsten i Hudiksvall var nere i Söderhamn idag på eftermiddagen för att få aktuella uppgifter om hur det ser ut.

I anslutning till lunchen passade jag på att få lite dagsljus. Solen tittade så när upp över horisonten så jag tog med hundarna på en promenad längs en skogsväg. Här kommer lite bilder:






Inte ens kissa får man göra i fred...
 






Humla vädrar upp mot järnvägen. Skulle tro att det låg nått överkört där...



På kvällen tog jag med Neo och Vinna på en promenad mitt i den stressade julhandeln på stan. Vinna har ju varit med mig på stan en gång tidigare och var då väldigt påverkad av situationen och tyckte det var rätt jobbigt. Med Neo som stöd har hon svansen uppe hela tiden och visade inga tecken på oro. Hmm vi har inte riktigt hittat varandra än jag och Vinna. Hon litar inte på mig och jag har inte fått rätt känsla och kunskap om henne. Vi jobbar vidare...

Efter maten gick Vinna an hela tiden. Jag hade vid 20:30 fortfarande inte suttit ner längre än två minuter i streck. Vinna gick an hela tiden och var hon inte på och bet på Neo så bet hon i granen, kulorna i granen, biabädden, plasthundbädden. Hon tog sig in i förrådet under trappen och bet hål i fodersäcken osv osv. Ska inte valpar vara lugna, snälla och trötta när de varit ute på äventyr? Klockan 20:45 fick alla hundarna varsitt ben och då fick jag en liten stunds vila tack och lov.

Inga kommentarer: