fredag, mars 19, 2021

Ledig fredag med fint väder

 Även om jag inte ska jobba i dag så kan jag såklart inte sova men fick i alla fall ligga kvar i sängen i en dryg timma längre än vad jag brukar göra på fredagar. Slappade framför nyhetsmorgon med kaffe och Kardemummaskorpor. Vid 10-tiden, efter frukost så åkte jag upp till skjutbanan för att reka läget på snöfronten. Hade förhoppningar om att det skulle vara snöfritt men jag gick bet. Det var fortfarande mycket snö i den skogen. Gick istället en promenad och skaren. Kom ner på Drevis och gick ut och satte mig och solade på ön i ca 20 minuter innan jag promenerade tillbaka till bilen. 


När jag kom hem tog jag fram solstolar så att jag kan sitta ute om det blir fler soliga och varma dagar framöver.

Direkt efter detta gjorde jag lite matsäck och åkte sedan ut till Stensön där jag träffade Tobbe och Göran för att träna hund. Eftersom Vinna och Esset löper liksom Jazza och förmodligen Chimey så fick Tobbe som har hanhundar börja. Han körde dirigering och markering med med Ecco och dubbelmarkeringar och dolda dirigeringar med Link. Ecco fick också stolt bära vilt och det gjorde han stolt vid bilarna.

Efter detta så körde Göran sina hundar som skulle träna med dummies. Jag hade planer på att köra vilt med Esset. Även Göran körde dirigeringar med sina hundar.

Esset fick sedan köra raka linjer till vilt efter vägen. Hon fick sedan ta några markeringar med vilt och avslutade sedan med ett viltsök. Hon var kanonbra och grep fint alla vilten. Framförallt inledningsvis så hamnade dock vilten på mina fötter vid avlämningar men nu var det inte det som vi tränade. Det blev dessutom bättre efter några apporter.









Vinna fick köra med dummiesar, dels för att jag börjar ha lite vilt kvar och dels för att hon har en förmåga att vara hungrigare än vanligt vid löp och skendräktighet och även hon löper ju nu. Vinna fick köra markeringar och dolda dirigeringar och gjorde det mycket bra. Bara första dirigeringen som hon var lite olydig på när hon kände alla viltdofter i området där det "bara" fanns en dummies.



Totalt hade jag nu varit ute från 10:30 till 14:30. Härligt! 

Kolla här vad vi också fick se. Två havsörnar som jagade en skadad knipa....





På vägen hem åkte jag in till stan och handlade lite på systemet. Väl hemma så var det dags för Henke att sluta jobba och åka och hämta veckans helgkasse från Mattorget.

Innan vi helt tog helg så gick vi en promenad med tjejerna runt lillfjärden inne i stan.

God middag och tv blev sedan kvällen underhållning. Bilder på middagen kommer i morgon....

Inga kommentarer: