söndag, mars 20, 2011

En härlig dag...

Först en hyffsad sovmorgon och sedan en lugn morgon fram till frukost då vi bestämde oss för att ta en promenad till upp till Idsjön-Bodsjön eftersom vädret var enormt fint idag. Blå himmel, strålande sol, takdropp från smältande snö i 5 plussgrader. Längst vägen mötte vi Roland och Gunilla med labbarna. De hade precis haft sin lilla picnic. Vi gick vidare ut på Idsjön och trampade upp en grop där vi satte och solade och fikade medans hundarna som synes njöt i fulla drag.
När vi och hundarna kände sig nöjda promenerade vi tillbaka hem men jag hade nån lust att gå in så både jag och Henke var kvar ute och skottade lite så nu kan man sitta på altan även om det inte är helt bar ännu. Började också så smått skotta lite längst med staketet i hopp om att hundarna inte ska kunna traska ut till grannen eller ut på gångvägen. Nu ser de i alla fall staketet sen att det inte är några som helst problem för vovvarna att hoppa över det om det skulle vilja det är en helt annan sak.

Efter att ha sett lite skidskytte gick jag ut tillsammans med Gunilla och lät Humla och Maggie apportera lite i samband med lite enklare linjetag. Det gick bara fint men jag måst komma till rätta med att jag inte längre kan skicka Humla med henne sittande brevid mig. Har råkat trampa henne på svansen med bråddarna två gånger den senaste tiden så nu skuttar hon ut från mig när jag böjer mig fram för att rikta in henne. Himla enerverande men skönt i alla fall att vilthanteringen sitter som en smäck...
När träningen var klar gick jag och hämtade Neo och tog dem båda på en lite promenad. Passade då på att nyttja konkurensen som lockbete för att Humla skulle sitta rätt. Först hade jag bestämt mig för att ignorera det i hopp om att det bara är en problem med STORkängorna men sen kände jag att jag blev förbannad. Herre jösses! Hon kan ju gå brevid mig och sitta fot brevid mig och det har hon kunnat i 5,5 år så nu får hon sluta svamla. Nu skäller jag ut henne om hon skuttar iväg. Tyckte att det hade lite effekt för Neo fick ju alltid godis för han gjorde rätt så hon började sitta kvar de sista tre gångerna men vi får se i morgon vad det gett...

Resten av kvällen blev det god kyckling, bloggskrivning och en film.

Inga kommentarer: