söndag, september 08, 2019

Äntligen

Hundarna sov till klockan 9 idag men tyvärr så vaknade jag 7:30 men låg kvar i hopp om att somna om när ändå hundarna sov så gott men till sist gick det inte att bara ligga... Uppstigning och kaffe och skorpa i soffan blev första anhalt. Även nu märktes att hundarna var trötta. De somnade efter frukosten i soffan tillsammans.


Sedan jag köpte hundhuset för ett och ett halv år sedan har det stått mitt på gården som ett lutande torn då det var försett med med på ena sidan eftersom det förmodligen stått på mark som lutat. I helgen sa jag till Henke att nu ska det flyttas bort från gräsmattan punkt slut. Idag vad det dags eftersom det regnade så mycket i går.

Vi använde domkraften och hittade upp huset så att underredet kunde monteras bort. La sedan under träribbor och tjocka stålrör som vi hade liggande. Fyrhjulingen kom också till bra hjälp då vi kunde använda den att dra stugan med. Hela stugan flyttades först rakt bakåt och sedan gjorde vi om hela proceduren och drog den åt sidan så att den hamnade utanför gräsmattan bakom garaget. Där skulle den sedan ställas på lecablock så att den inte skulle utsättas så mycket för markfukt. Avslutningsvis fick vi säkra upp den lite med stockar för att förhindra att hundarna kryper in under stugan. En mera permanent lösning kommer det att bli sen men vi måste först bestämma oss för hur den slutligen ska stå. Sist men inte minst monterade vi upp galler så att hundarna blir kvar inne på gården. Äntligen! Det tog nog 3-4 timmar men nu är det gjort och äntligen är gården återställd. Nu ska vi bar fylla upp med lite gjord och planera gräs där stugan stått men det kommer väl knappas att hinna komma upp före vintern.

Efter en dusch och kort hundrastning, de hade ju varit ute hela tiden när vi höll på så åkte vi ner på stan. Det är marknadshelg i Hudiksvall och då måste man ju ner en sväng på marknaden.

Blev bara inköp av ätbara saker, rullrån, oliver och coccosbollar.

Eftersom vi inte ätit någon lunch på hela dagen så köpte vi pizza på vägen hem.

Det har utlovats regn till veckan och eftersom gräsmattan växt och dessutom var det höga gräskanter där hundhuset stått så klippte Henke gräsmattan medan jag tog med hundarna i skogen. Vinna fick ta in ett sök och Esset fick fyra markeringar men fotgående emellan. Jätteduktig var hon.

Avslutade med att promenera en sväng i skogen då det blev svampplockning så då fick man lite rensarbete när man kom tillbaka hem. I morgon får vi nog laga till någon rätt med svamp tror jag för det blev en rejäl 3 liters bunke med färdigrensad svamp.

Var så trött efter dagen att jag tänkt sova en stund innan fotbollen skulle börja. Han knappt säga det så sov jag och vaknade först när det var 7 minuter kvar av matchen.

Behöver jag säga att jag inte somnade när jag gick och la mig på riktigt sen...

Inga kommentarer: