lördag, januari 09, 2021

Färdigställde det sista

 Efter frukost så tog jag tjejerna på en promenad medan Henke skulle skotta gården då det kom en hel del snö i går. Promenaden blev en utmaning. Redan när jag gick såg jag på Vinna att hennes värsta hatobjekt nyligen gått efter vägen. Hon blir helt på och gruffar bara av att känna att hon passerat. Esset tycker att hon beter sig konstigt och dessutom blir hon lite sprallig å den kombinationen är inte bra. En sprallig Esset som vill få igång Vinna som är som en spänd fiolsträng som reagerar utåt på allt. Förstår inte varför hon blivit så här mot denna hunden. Hon känner sånt hat eller om det är hot så det räcker att hon ser, eller hör husse till hunden för att hon ska inta ett utåtagerande beteende. 

Efter ett tag vek jag av vägen och gick ut på täkterna istället. Gick skoterleden över ån och bort till andra änden av byn och vad händer. Jo där kommer hunden så vi möter den. Jösses säger jag bara! Jag ger upp, kommer aldrig att gå bort Vinnas beteende mot denna hund. Efter mötet blev det dock lugnt så promenaden funkade fint.

Väl tillbaka hemma åkte vi till ByggMax och köpte golvlister. När vi kom hem körde jag lite dirigeringar md vilt på gården som nu var skottad. Idag var Esset klockren. Avlämningarna kan förbättras men hon hade snabba upptag på alla vilten och levererade in dem till mig utan trams. Många gånger lämnade hon i hand men framförallt kaninen släpper hon gärna framför fötterna på mig. 

Såklart såg vi skidor och skidskytte idag och då la jag mig under filten och Henke gjorde en brasa eftersom vi blev lite frusna efter lunchen. Då somnade vi såklart en stund i soffan men när vi vaknade så sågade vi och monterade listerna i datarummet. Nu återstår bara att beställa en ny garderobsvägg, och när den är på plats ska taklisterna monteras och dessutom måste vi beställa en golvlist mellan hallen och datarummet sen är rummet klart.


Inga kommentarer: