söndag, augusti 12, 2012

Finaldag och TUNG resa

Vaknade strax före klockan 6. Steg upp och packade ihop och bar ut allt till bilen innan vi gav hundarna mat och gick en liten promenad.

Efter frukosten så städade vi ur stugan lite snabbt och sedan åkte vi till Böda där utställningen och avslutningen skulle äga rum idag.

Ställde Vinna i Unghundsklass direkt på morgonen. Hon fick fin kritik men fick inget HP. Fick kommentar om att hon gav ett lågställt intryck samt hade lång länd, Nähä?! Vilken uppmärksam domare ;) Hur som helst så var kritiken i övrigt bra och hon skötte sig fint i ringen även om hon kanske inte är den bästa på att stå men det har jag ju heller aldrig tränat på. Står ett tag men sedan är hon väldigt mån om att inta fotposition så jag ska nog träna in STÅ ändå.
Jag och Vinna







Av Vinnas syskon var det bara Elite som fick HP.
Anette med Elite


Johanna med Virpi

Anette med Pixel

Ingrid och Mikkel

Zokie

Hanhundarna är stora och gängliga så de behöver mera tid på sig att få ordning på alla kroppsdelarna sedan kommer det nog att bli bra. I stort sett alla i kullen är också utfällda.
Hacke
Zigge
Bingo
Zigge
Tham
Tham
Tham
Hacke
Zigge
Humla ställdes i Championklass men med hennes flippöra så trodde jag inte att vi skulle ha nått att hämta. Lyckades dock efter att ha haft örat tejpat en vecka och masserat örat i 40 minuter innan vi gick in i ringen att få örat på ”plats”. Humla gick bra och placerades som 4:e bästa championtik med HP.

Både Vinna och Humla var märkbart trötta idag och skötte sig sååå fint hela tiden. Inga skäll eller gruff på hela dagen. Humla låg till och med och sov mellan rundorna i ringen.

På eftermiddagen skulle Humla in i ringen flera gånger och vi hade tur att det hela tiden var för samma domare som dömt henne i championklass så det gick väldigt bra.

Först ställdes hon i gruppen ”Bästa champion med jaktmerit” SUCH. Det är bara två tikar, Humla och Sniffa som har den meriten och där blev Humla placerad som nummer ett. Hanarna var betydligt fler och där blev det Spex som vann. Humla och Spex ställdes sedan mot varann och döm till min förvåning när det blev Humla som blev BIS, ja eller BIR för det är ju bara en ras på tollarspecialen ;-)

Nästa gång hon skulle in var det om titeln Mest meriterade tollaren på B-prov. Där hade Humla ingen konkurrent eftersom det bara är Humla som tagit 1:a pris i Ökl under året. Ytterligare en fin rosett att hämta således.

Nu var det bara Tollarmästartitteln som återstod. Blev en utdragen tillställning där Catta och Mirakel välförtjänt gick ut som vinnare men där lilla Humla placerade sig som nummer 2. Duktiga duktiga Humla, enda tik att placerade sig och dessutom som nummer två. Åhhh vad jag är stolt över min lilla hund!!!

Det var verkligen värt att vara kvar hela dagen även om det nu väntade en mycket jobbig resa hemåt. Har aldrig varit så trött när jag kört tidigare. Blev till sist tvungen att stanna och sova en timma för jag orkade helt enkelt inte. Blev lite piggare så med mycket vilja, sång, dans och diverse akrobatiska övningar bakom ratten lyckades jag köra hela vägen hem och kunde krypa ner i sängen klockan 05:00.

Inga kommentarer: